uusi valmennussuhde.

Ihmiset suhtautuvat romanttisesti alkuihin. Uusi alku. Puhdas pöytä. Mahdollisuuksien maailma. Huolimatta kuitenkin uusista seikkailuista, ihminen on yhä oma itsensä. Kaikki tuovat itsensä jokaiseen uuteen alkuun elämässään. Miten erilainen se sitten voi olla?

Sitähän kaikki haluavat. Uuden alun. Aivan kuin se helpottaisi asioita. Kysy vaikka mieheltä, joka työntää kiveä mäkeä ylös. Alusta aloittaminen ei ole helppoa. Ei yhtään helppoa.

Maanantaina alkoi uusi valmennussuhde. Asuessani Turussa valmentajanani toimi Mika Luoto. Mika on ollut, ja on Suomen ehdottomasti parhaimpia triathlonisteja. Huippu tyyppi muutenkin. Keväällä Mika ilmoitti, ettei hänellä ole riittävästi aikaa opettajan töiltään valmennukseeni. Tietysti olin pettynyt, mutta samalla olin erittäin kiitollinen, että hän ilmoitti asian suoraan. Aloin alku kesästä miettiä vaihtoehtoisia valmentajia.

Olen urheilu-urallani työskennellyt kolmen eri valmentajan kanssa. Pisin valmennussuhde oli Tomi Pystysen kanssa, joka itseasiassa tällä hetkellä valmentaa Matti Mattssonia. En voi siis sanoa, ettenkö olisi ollut huippuvalmentajien valmennuksessa. Mutta olivatko he huippuvalmentajia minulle?

Pohtiessani mahdollisia valmentajia, kirjoitin kolme kriteeriä: aika, innokkuus ja tieto. Kokemuksen kautta, olen tullut siihen tulokseen, että nämä ovat minun huippuvalmentajan tunnusmerkit. Laitoin viestiä parille mahdolliselle vaihtoehdolle. Päävalmentajakseni valikoitui Yan Busset. Toivon, että hän on huippuvalmentaja juuri minulle.

Fyysikasta ja uinnista tulee vastaamaan Jari Nordblom. Jari työskentelee Järvenpään Uintiklubissa päävalmentajana, valmentaa urheiluakatemiassa sekä tekee monen lajin huippu-urheilijoille fysiikkavalmennuksia. Jarin kanssa olen tehnyt yhteistyötä jo uinti-urallani, ja todennut sen toimivan erittäin hyvin. Apua valmennukseen saan myös Australiasta.

Etsiessään valmentajaa kannattaa miettiä, mitä valmentajaltaan haluaa. Valmentajan valmennus-saavutukset eivät takaa sitä, että hän on sinulle huippuvalmentaja. Huippuvalmentaja ei myöskään tee sinusta huippua,  työn saat tehdä ihan itse.

Eilen ajoin pyörällä pienen testin, 30min all out. Valmistauduin huolella, olihan vastassani Liisa Lilja. Taktiikkani oli sama kuin juoksuosuudella, eli kolme nostoa. 30min suorituksessa se tarkoitti:

10min rennon kovaa ( keskiarvosyke oli 179.)
1. vauhdin nosto!
7min tehdään töitä (keskiarvosyke 184)
2.vauhdin nosto!
7min tehdään töitä ihan älyttömästi (keskiarvosyke 187)
3.vauhdin nosto!
6min tahdon voimalla (keskiarvosyke 192)

Maksimi syke oli 198, koko testin keskiarvosyke oli 186, ja laktaatti lopussa 17.8mmol.

Näin siis aloitettiin Yanin kanssa! Innolla odotan mitä on tulossa! 😉

– Liisa

Just a sec