australialaisen ammatti-triathlonistin haastattelu.

Viime vuonna tapasin leirilläni australialaisen ammatti-triathlonistin. Triathlonistin, joka tällä hetkellä kuuluu maailman 20. parhaan mies-triathlonistin joukkoon, ainakin ranking-listauksen perusteella. Ystävyytemme jatkui leirinkin jälkeen, ja tehtyäni lajivaihdon hänestä on ollut suuri apu oman tri-urani aikana. Ehdotin, että voisin haastatella häntä blogiini ja tekisimme pienen postauksen yhdessä. Tässäpä se siis on. :)

(haastattelu on käännetty nyt suomeksi, jotta jokainen blogini lukija voi lukea.:) Aussi-kielellä julkaistu postaus on siis poistettu, mutta sisältö sama. Haastateltavan nimi on myös poistettu, koska innokkaimmat olivat ehtineet lähettää hänelle jo s.postia. 😉 Haluan antaa miehelle rauhaa valmistautua kauden viimeisiin startteihin.)

1. Kerro parilla lauseella jotain itsestäsi.

Tosiaan tapasimme Liisan kanssa viime syksynä Espanjan leirillä. Liisa hyppi hulluna sekä ruokalassa, että altaalla. Ei voinut olla huomaamatta, tai kuulematta. 😉 Jäimme usein aamutreenien jälkeen seuraamaan Liisan treenausta. Valmentajani sanoi yhtenä aamuna minulle; ” jos haluat päästä huipulle, sinun pitää pysyä tuon tytön mukana altaassa.” Uinti on aina ollut heikoin osa-alueeni triathlonissa. Noh, valmentajani ja Liisan valmentaja keskustelivat samana iltana, ja sopivat, että treenaisin seuraavan viikon Liisan kanssa. Helppo juttu, ajattelin. Eihän yksijalkaiselle naiselle voi hävitä, edes triathlonisti, varsinkaan ammatti-triathlonisti. Miten kävikään. Ensimmäisenä aamuna ohjelmassa oli 10*800m parhalla keskiarvolla. Ensimmäiset selvisin peesaamalla, sen jälkeen Liisa kiristi vauhtia ja lopputreenistä en häntä edes nähnyt. Totesin treenin jälkeen valmentajalleni, ” huipulle on vielä hieman matkaa”. Tästä siis ystävyytemme alkoi.

Itsestäni minun piti jotain sanoa. Olen ollut ammatti-triathlonisti vuodesta 2010, harrastanut seitsemän vuotta, mutta urheillut lapsesta asti. Olympia-matka, mutta kilpailen sprintistä ironmaniin. Pidän jäätelöstä ja kavereiden kanssa “chillaamisesta”. Unelmani on voittaa mitali Rio:n olympialaisista.

(Hyvin vastattu kysymykseen! Taisi unohtaa kysymyksen jossain vaiheessa, tai oikeastaan heti alussa! ;))

2. Jokaista triathlonistia kiinnostaa, miten ammatti-triathlonistit/ huippu-triathlonistit treenaavat, kerro jotain.

En koe treenaavani yhtään sen enemmän kuin wannabe-triathlonistit, treenaan vain fiksummin ja säännöllisesti. 😉 Off- seasonilla harjoitusmäärät ovat n. 25h/vko, kilpailukaudella n. 10-15h+kilpailu tai jos ei ole starttia viikolla, niin n. 15-18h. Itse harjoittelen kaikilla tehoalueilla ympäri vuoden, joka viikko. Tietysti tehoja on vähemmän alku off-kaudesta, mutta kuitenkin on. Prosenttijakauma lajien välillä vaihtelee. Yhtenä viikkona voin uida 60km, toisena 20km. Lepopäivä on joka 5.päivä.

3. Treenaat tuntimäärällisesti paljon. Miten huolehdit ravinnosta? Syötkö kaikkea ja paljon? 

Itse asiassa monet huipulle haluavat, harrastajat yliarvioivat tarvittavan ruuan määrän. Treeniin valmistaudutaan tankkaamalla edellisenä iltana, aamuna, treenin aikana ja vielä treenin jälkeenkin. Tottakai energiaa pitää olla, mutta ei ylimäärin. Vaikka kulutukseni on suuri, en silti syö mitä vain. Ravinnon pitää olla laadukasta ja ravitsevaa, jotta jaksan treenata tasollani. Monet ajattelevat, kiitos vain Usain Bolt, että voimme syödä nugetteja kulutetun 2000kcal edestä. Ei ei, voida, vaan 2000kcal edestä pitää saada laadukasta hiilaria, rasvaa ja proteiinia. Juuri sitä mitä olemme treenissä kuluttaneet. Itse suosin laadukkaita rasvoja ruokavaliossani. Pidän myös huolta ajoituksesta. Hiilareita enemmän treenin jälkeen. Lempi ravintoainelähteeni:

Hiilihydraatti: leipä (jäätelö!!!)
Proteiini: lammas
rasva: pähkinät

Starttia edeltävänä iltana syön hiiilaripitoisen päivällisen, aamupalalla hieman enemmän hyviä rasvoja.

(Itse voin sanoa, että kyllä mies syö! Leirillä keittivät riisiä aina treenin jälkeen “välipalaksi”.)

4. Pian alkaa off-season. Fiiliksiä? Kuinka pitkän tauon aijot pitää kilpailukauden päätyttyä?

Kauteeni olen hieman pettynyt. Viime off-seasonin treenit antoivat odottaa paljon enemmän. Tietysti pari kilpailua on vielä jäljellä, ja niistä haetaan hyviä sijoituksia. Aijon pitää kolme viikkoa lomaa, ennen uuden kauden aloitusta. Työ tehdään kesällä (meillä talvi), talvella nautitaan tuloksista. Off-season aloitetaan 7 viikkoa kestävällä peruskunto-jaksolla, jolloin tehdään paljon määrää. Odotan innolla. Saan treenata heikkouksiani.

5. Mitä vinkkejä antaisit triathlonisteille, niin harrastelijoille, kuin huipulle haluaville?

Ensimmäiseksi, katsokaa pääkilpailun reitti jo harjoituskaudella, ja valmistautukaa/tehkää töitä sen vaatimalla tavalla. Jos reitti on mäkinen, työstäkää mäkiajoa. Jos reitti on tasainen, työstäkää vauhtikestävyyttä. Monet ajattelevat, että mäkinen reitti on raskaampi. Ei ole, jos tasamaan osaa ajaa kunnolla. Tasaisella sinun pitää tehdä töitä koko ajan, pitää vauhtia yllä. Ei ole alamäkiä.

Heikkouksia on jokaisella. Minulla uinti, Liisalla ylämäet. Älä keskity kisoissa heikkouksiin vain vahvuuksiin. Säästä voimia siihen, jotta voit iskeä vahvimmalla osaamisalueella. Riittää, kun selviydyt heikkouksistasi, ja pysyt mukana. :) Luo taktiikka! Eihän 800m juoksijakaan lähde matkaa juoksemaan satasen vauhtia? On matkasi sitten sprintti tai ironman, aina kannattaa tehdä taktiikka, jossa pystyt hyödyntämään parasta osaamistasi.

Kuunnelkaa Liisan uintitekniikkavinkkejä! 😉

——-

Kiitos haastattelusta! Tsemppiä Edmontoniin!

Liisa

Just a sec